Læringssyn

Læring:

Læringen finder sted hele tiden og alle steder.

Læring sker igennem planlagte pædagogiske aktiviteter, men også i børns leg, af- og påklædning, håndvask, spisesituation osv.

Læring handler om formidling som vedvarende processer og har derfor intet fast start og slut tidspunkt.

Læringen foregår gensidigt i relationer mellem barn/voksen, barn/barn og voksen/voksen.

Læring er en del af den personlige identitetsudvikling.

Børns læring styrkes gennem brug af alle sanser

Naturbørnehaven byder børn en aktiv hverdag, hvor stort set alt foregår udenfor.

Naturen er et læringsrum i sig selv. I naturen er der rig mulighed for at udvikle og stimulere alle sanser gennem oplevelser. Børnene lærer fx også at mærke kulde/varme – våd/tør – hård/blød m.m.

 

Læringsstile:

Børnehavebørn er primært taktile og kinæstetiske – det vil sige, at børnene lærer ved at føle og bruge deres krop.

I 5-6 års alderen begynder de at udvikle sig både auditivt og visuelt – det vil sige, at de lærer ved at se og tegne og ved at lytte og tale med andre.